Onlayn ta’lim: yaxshidan zo’rgacha

Onlayn ta’lim: yaxshidan zo’rgacha

Omina Sharipova 17-04-2020

Biz sizga masofaviy ta’limning avzalliklari, Yevropada bundan ta’lim tizimi rivojlangani haqida keltirib o’tmoqchimiz.

  • 495
  • 3

Yaqinda Forbes jurnalida onlayn ta’lim va u orqali talabalar muvaffaqiyat qozonayotgani haqida maqola chop etildi. Biz sizga masofaviy ta’limning avzalliklari, Yevropada bundan ta’lim tizimi rivojlangani haqida keltirib o’tmoqchimiz. Va ushbu maqoladan o’rganganlarimizni sizga taqdim etamiz.

Bir muncha vaqtdan beri, Internetda ta’lim turli sabablarga ko’ra mahalliy sharoitda o’qiy olmaydigan talabalar uchun yaxshi tanlov bo’lib qoldi. Garchi u yerda mavjud bo’lgan odatiy onlayn kurslar misollari mavjud bo’lsa, onlayn o’qitish texnologiyasi va pedagogikasi so’nggi o’n yillikda ancha yaxshilandi. Va endi, kutilmaganda, onlayn ta’lim aslida an’anaviy o’qitish tizimidan oshib ketgan holatlar ko’payib bormoqda. Talabalar muvaffaqiyatining isboti va, albatta, onlayn sinflar uchun tanlov afzalroq - va bu barchamiz uchun keng tarqalgan imtiyozlarga xizmat qiladi.

2012-yilda Babson Kollej Kengashi tomonidan o’tkazilgan tadqiqotlar onlayn ta’limdagi sifatni erta tan olishning yorqinligini namoyish etdi. So’rov shuni ko’rsatdiki, akademik rahbarlarning 77 % onlayn ta’lim sinflarda o’qishga teng yoki undan ustun deb o’ylashgan. Bosh ilmiy xodimlarning 69 % idan ko’prog’i onlayn o’qish uzoq muddatli ta’lim strategiyalarining muhim qismidir, deb hisoblashadi.

Learning House, Inc. tomonidan o’tkazilgan 2018-yilgi tadqiqot shuni ko’rsatdiki, ilgari yuzma-yuz va onlayn kurslarga yozilgan talabalarning 85 %i o’zlarining onlayn tajribalari sinflarnikidan farqli o’laroq yaxshi yoki yaxshiroq ekanliklarini his qilishdi. Bu 37 % o’zlarini katta tajriba deb hisoblaganlar.

Odatiy darajadan yuqori bo’lgan onlayn misollarini dunyo miqyosida va har qanday yoshdagi talabalarda topish mumkin. Buyuk Britaniyada, Essex universitetining onlayn darajalari Buyuk Britaniyaning oliy ta’lim boshqaruvchisi tomonidan o’tkazilgan Milliy talabalar so’rovnomasida (NSS) 91 ball bilan Buyuk Britaniyaning barcha o’quv muassasalarining eng yaxshisi deb 18 % bilan kiritilgan.

Kaliforniya shtatining birinchi kurs talabalari huquq imtihonini (FYSLE) olgan huquqshunoslik maktablarida masofadan o’qiyotganlarning birinchi marta o’qishga qabul qilish darajasi o’rtacha shtatdagi ikki baravar an’anaviy huquqshunoslik maktablaridan bir oz ko’proq edi (34,8%) va oxirgi o’n yillik ma'lumotlarga ko’ra bu ko’rsatgich 17,1%ga oshgan. Purdue University Globalning mamlakatda birinchi bo'lib to’liq onlayn huquqshunoslik maktabi bo’lgan FYSLE ma’muriyatida birinchi marta 51.9 % lik imtihonga guvohi bo’ldi.

Yaqinda Kaplanning Test Prep bo’limi MCAT talabalari orasida jonli Onlayn o’quvchilariga nisbatan o’z tajribalarini qanday baholaganliklarini o’rganish uchun so’rov o’tkazdi. Ikkala guruh uchun ham o’qituvchilar bilan real vaqtda suhbatlashish qobiliyati juda muhim edi. Qizig’i shundaki, ba’zi o'quvchilar yakka tartibda dars olib borish, ma’lum bir vaqtda biron joyda bo’lishning ahamiyatiga shubha qilishdi. Shunday qilib, real vaqt rejimida interfaollik talabalar uchun afzal ko’rgan omil sifatida paydo bo’lmoqda.

O’rta maktab o’quvchilari orasida keng miqyosda, Test Prep guruhi jonli Onlayn dasturlari uchun Net Promoter ballari (NPS) va ularning shaxsiy hamkasblariga nisbatan olti-sakkiz ballgacha bo’lgan ijobiy farqni ko’rmoqda. Gallup aprel oyida G’arbiy Boshqaruvchilar Universiteti (WGU) bitiruvchilarining natijalarini boshqa muassasalar bitiruvchilari bilan taqqoslagan tadqiqotni e’lon qildi. WGUning vakolatlarga asoslangan ta’lim modeli, unda barcha kurslar to’liq onlayn bo’lib, an’anaviy kollejlarga qaraganda ancha yaxshi rivojlangan. WGU bitiruvchilarining to’liq ish kuni bilan ta’minlanganlik darajasi o’rtacha respublika k’'rsatkichidan qariyb 20 % ga oshdi. Bugungi kunda WGU Gallup tomonidan belgilangan eng yuqori ball bo’lib, ularning bitiruvchilar foizida ularning maqsadlari va orzularini rag’batlantiradigan murabbiy borligi aytilgan. 

Talabalar tobora ko’proq onlayn kurslarga murojaat qilmoqdalar, chunki ular o’rganish uchun eng yaxshi usulga aylandi .

  • Onlayn kurslar talabalarga o’zlari xohlagan vaqtda ishlashlariga imkon berib, o’zlari o’rganishlari ustidan nazoratni kuchaytirishga imkon beradi.
  • Multimediya tarkibini yanada qiziqarli qilish, o’qituvchilar va sinfdoshlar bilan onlayn chat orqali ko’proq tanishish va tashqi rejalashtirish nizolarining ehtimolligi tutib turish ko’rsatkichlarini yaxshilashga yordam beradi.
  • Onlayn kurslar, shuningdek, tez-tez baholashni o’z ichiga oladi. Talabalar qanchalik tez-tez baholansa, ularning o’qituvchilari muvaffaqiyatlarni kuzatishi va kerak bo’lganda aralashishi mumkin.

“O’tgan yilning kuzida Kolumbiya Biznes Maktabi orqali olti haftalik onlayn dasturni tamomlaganimda men bularning hammasini boshdan kechirdim. Men talabchan sayohat jadvaliga va yosh oilaga ega bo’lgan rahbar sifatida - men bunday yo’lni bosib o’tishimning yagona usuli - bu Internet. Va bu juda qimmatli va o’z vaqtida amalga oshirilgan tajriba bo’lib chiqdi - bu mening yangi ishim uchun juda muhimdir. Samolyotda o’tirganimda, men iPhonedan ko’plab ma’ruza qismlarini bajarishga muvaffaq bo’ldim. Shanba kuni erta tongda men mashg’ulotlar olib bordim va yakshanba kuni kechqurun har hafta topshiriqlarni bajardim. Va ish kunimga belgilangan har chorshanba kuni men dunyoning turli burchaklaridan kelgan professorlar va talabalar bilan jonli ravishda onlayn sessiyalarda qatnashardim. An’anaviy sinfxonalarda bolganim kabi, bu juda yaxshi tajriba edi - va men buni ustun deb bildim, chunki bu mening kareramga va hayotimga muvaffaqiyat olib keldi” - deydi Kaplan University Partners kompaniyasining prezidenti va ilgari Gallupda Ta’lim va ishchi kuchini rivojlantirish bo’yicha ijrochi direktor.

Turli xil chora-tadbirlarga ko’ra, yuzma-yuz va onlayn kurslarda qatnashgan ko’plab talabalar bugungi kunda o’zlarining onlayn tajribalarini an’anaviy darslariga qaraganda teng yoki undan yaxshiroq deb baholaydilar. Biz bu munozara endi onlayn ta’limning nisbiy ahamiyati haqida emas, balki talabalar ro’yxatiga kirish va muvaffaqiyatlarga maksimal darajada ta’sir qilish uchun onlayn dasturlarni qanday amalga oshirish kerakligi to’g’risida gapiradigan va uni amalda qo’llaydigan paytga yetib keldik.

Fikrlar